lauantai 29. marraskuuta 2014

Yks nopee ja Riskitön tähtienvälinen sota


Tässä ei niinkään haukuta kuin vain vähän huudellaan, mutta myös vähän pientä haukkua ehkä rivien välistä.  Nopeasti.

Seuraavasta Star Warsista ilmestyi traileri (tässä olisi linkki normaalisti ja jonka ehkä editoin tähän myöhemmin, mutta löydätte ilmankin, no okei tässä https://www.youtube.com/watch?v=OMOVFvcNfvE mutta toivon että on oikea, mobiili ei avaa videota) tai siis teaseri, ja vastaanotto on ollut vähän kaikenlaista. Kuitenkin. Tämä kysymys on laajempi, vaikka käsittelenkin melko spesifisti. Teaserissa on kohtaus jossa Pimeyden Lordi eli Darth Vader/Maul Stand-In käynnistää valosapelinsa. Punainen, tietty. Ja sitten miekkaan tulee samaa valosapeliteräenergiaa (ei, nyt ei jaksa wookiepediasta etsiä korrektia termiä, eikä henkkoht eu-tuntemus yllä ihan tänne asti, vaikka olen oluen äärellä käynytkin suht pitkiä keskusteluja esimerkiksi TIE-mallien eroista. Muistan että joku kasarin sarjakuva väitti terän olevan tiivistettyä Voimaa, mutta toisaalta samoissa sarjakuvissa Luke torjui ylhäältä tulevan lyönnin ottamalla oman miekkansa terästä kiinni ja ottamalla iskun vastaan oma miekka iskua vasten, että noinnii...) väistin. Eli lyhyet punaiset terät poikittain kahvan ja terän väliin. Looks awesome. Näyttää myös uhkaavalta. Ja helvetin epäkäytännölliseltä. Ja se se on se itkun aihe.

Aina välillä fantsun ja scifin kanssa törmää kysymykseen aseiden tai haarniskoiden realistisuudesta, usein käytännöllisyyteen liittyen. Bikinipanssarit, tiedäthän. Ja keskustelulle tietty on hetkensä. Bikinipanssarit, tiedäthän. Ja väitteellä "ei kukaan käyttäisi ikinä koska" on hetkensä. Bikinipanssarit, tiedäthän. Ja nythän en siis puhu Leian bikinipanssareista, vaan enemmänkin sellaisesta perusfantasia/borisvallejo-tyyppisestä bikinipanssarista. Ei, en puhu SELLAISESTA perusFANTASIASTA, come on nyt. Ei pitänyt haukkua mutta kohta tulee huutia jos ette lakkaa tahallanne ymmärtämästä väärin.

NIIN. Mutta niin, esimerkki ja spesifi (spesifi = spekulatiivinen siisti fiktio?) tapaus. Valosapelin valoväistin. Että eihän kukaan oikeasti sellaista ikinä. Koska esimerkiksi sillä leikkaa ranteensa ja niineespäi. Vastaväite! Kuten jo sanoin, näyttää uhkaavalta. Ja aina pitää muistaa taistelumoraali. Eli kuten Delenn toisti Dukhatin sanoja Babylon vitosessa:

"If you can create sufficient fear in your enemies, you may not have to fight them. Always remember that terror is also a form of communication."

Pitää huomata, että väistin aktivoituu terästä erillään. Aion nyt vähän fansplainata, mutta näkisin että itse taistelutilanteessa ranteita katkovan väistimen voi deaktivoida. Ja on ehkä realistisinta Sith-toimintaa sitten no öö jonkin mitä Vader teki originaalitrilogian alkupuolella, että Pimeyden Lordi edes harkitsisi, että vihollisia voisi hallita pelolla muutenkin kuin syömällä niiden kissat JUST BECUZ IMMA EEVOL!!! Itse juoksisin huomattavasti nopeammin karkuun tätä punaisen ristin miekkaa kuin nuorta Anakinia vinkumassa tai nuorempaa Palpatinea rääkymässä että UNLIMTED PAUWOOOO!!! Ja sitten kun en juoksisikaan vaan päätyisin herooiseksi, Darth Upcoming vetää väistimen sisään, vetää pari nopeaa sivallusta ja vetää qb:n kilon paloiksi. Eikä osukaan ranteeseensa.

On mahdollista että sieltä tulee ihan hirviää kuraa. "Voi olla että tulee ihan huono elokuva, mutta kumminkin tulee ihan huono." Ja oli miten oli, olen varma että Pimeyden Lordi taistelee väistin päällä ja koko fansplainaus oli ihan turha ja väärässä. MUTTA SE VOISI OLLA TOTTA. On kyse tasapainosta sen välillä, paljonko piikkejä fantsumiekkaan voi laittaa ennen kuin käytettävyys kärsii liikaa. Jotta pelotevaikutus säilyy. Jotta käytettävyyttä ei tarvitsisi pohtia.

Tasapainosta puheen ollen, ensi kerralla pohdimme sitä, miksi Jedien "tasapaino Voimassa" joka Vaderin piti tuoda, olikin että ei yhtään Sithiä. Not.

qb

sunnuntai 23. marraskuuta 2014

Pitää olla pikkasen homo 2/2


(Kaikki tämän tekstin lainaukset ovat eduskunnan täysistunnosta 20.2.2014)

 Taas se tapahtui. Valiokunta äänesti. 9-8 vastaan. Koska Arja Juvonen ei taaskaan ollut äänestämässä puoluekurin vastaisesti kyllä (tai vaihtoehtoisesti puoluekurin mukaisesti ja omatuntoaan vastaan ei), jolloin hänen varajäsenensä Mika Niikko äänesti vastaan. Taas konvertoitiin yksi kyllä-ääni ei-ääneksi, ja tulos 9-8 puolesta muuttui tulokseksi 9-8 vastaan. Hyvin te vedätte. ( http://www.hs.fi/politiikka/a1416376922106 )

Ai miten niin "taas"? No kun tästä jo aiemmin oli puhetta: http://haukunkaikki.blogspot.fi/2014/06/pitaa-olla-pikkasen-homo-12.html

No eipä tuota kuulkaa mitään, suureen saliin ja sitä rataa. Että saadaan sitten oikein kansanedustajakohtainen äänestystulos. Nyt alkaa olla viimeiset ja jo ehkä vähän turhan myöhäiset hetket vaikuttaa edustajiin, mutta hei, aina kannattaa yrittää. Kansanedustajien sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@eduskunta.fi

Mutta mistä sitä nyt sitten voi tietää että kuka edustajista enitenkin vastustaa lakialoitetta ja että millä perusteilla? Koska siis eihän kukaan kehtaa suoraan sanoa että kun ne homot on vähän semmosia ällöttäviä. Että kyllä ne nyt just saa mennä naimisiin jos molemmat tsiksit on hyvännäköisiä. Eikä siinä, voi olla että tämä röökiringissä suosittu perustelu ei oikeastikaan ole kansanedustajilla edes alitajunnassa, vaan ihan oikeasti tässä niinkuin loogilliset perustelut jylläävät.

"Jos alamme olettaa, että henkilö voi olla yhtä lailla homoseksuaali kuin heteroseksuaali, emmekä arvota ja määrittele parisuhdetta sen seksuaalisuuden perusteella, niin kysyn: joudutaanko lopulta poistamaan sukupuoleen perustuva jaottelu muun muassa yleisissä suihkutiloissa tai luopumaan sellaisista yleisistä tiloista, kuten saunoista, joissa kaksi ihmistä voivat nähdä toisensa alastomina?"
-Vesa-Matti Saarakkala (ps)

Jos lakialoite ei mene läpi, homoja ei ole. Näin se on tulkittava. Tai siis ainakaan tällä hetkellä ei ilmeisesti oleteta, että henkilö voi olla yhtä lailla homo kuin hetero. Ai niin, tämä on sellainen elämäntapavalinta.

Tai siis onhan tämä sellainen slippery slope, kalteva pinta, jolta luisutaan kohti anarkiaa. Että kohtahan sitä sitten pitää saada mennä vaikka koko kommuunin kanssa naimisiin, ynnä suvun sisällä. Koska kukaan lakialoitetta vastustavista kansanedustajista ei joko ole tarpeeksi rehellinen uskaltaakseen sanoa suoraan että "hyi, homoja" tai heistä jokainen ihan oikeasti uskoo loogisesti rikkinäisiin perusteluihinsa, tein kätevän kaavion millä perustein kukin asiaa vastusti eduskunnan täysistunnossa 20.2.2014 klo 16.00 alkaen. Kaaviosta hetken päästä lisää.

No okei, oikeastaan luonnovastaisuuteen vetoaminen on jo melkein suoraan sanomista.

Me olemme tasa-arvoisia, olemme sitten minkä värisiä, kokoisia tahansa tai riippumatta siitä, minkälaista seksielämää itse kukin harjoittaa - se ei minua edes kiinnosta paljon. […] Media tekee parhaansa korostaakseen luonnonvastaista seksielämää ja enemmistöä alistavaa pakkovaltaa."
-Teuvo Hakkarainen (ps)

Mutta niin siis. Jos oikeasti uskoo perusteluihinsa, pitäisi mieli olla helppo muuttaa jos vastapuoli järkiargumentoi. Tietysti jos jo omien perusteluiden logookka on rikki, paha siinä on enää järkeä ja dataa tuoda pöytään. Herran sana sanotaan niin kuin se on. Tai lapset. Niin, lapset. Voi lapset.

"On selvä tosiasia, että samaa sukupuolta olevien [lisääntymisen] suhteen tarvitaan aina osalliseksi lisähenkilö, kolmas osapuoli, toisen sukupuolen edustaja. Tällainen avioliitto ei koskisi enää kahta persoonaa."
-Peter Östman (kd)

Sillä tässähän ei ole kysymys siitä että kuka saa mennä avioon sen ihmisen kanssa jonka haluaa (ja joka haluaa takaisin), vaan siitä että homot. Koska niin kauan kuin homot eivät saa, ne voi homoilla ihan omassa homosaatiossaan jossain homoplaneetalla, eikä sotkeutua tavallisten kunnon kansalaisten avioliittoihin. Että vielä pitäisi hyväksyä?

"...syrjimiskielto perusoikeuksissa ei edellytä lainkaan sitä, että kaikille vähemmistöille annetaan virallinen ja legitiimi asema enemmistön rinnalla."
-Mika Niikko, (ps)

Ei kun se just tarkoittaa nimenomaan sitä.

Niin se kaavio! On nimeltään se "qb:n parahultainen ynnä ensinnäkin puolueellinen taulukko perusteluista vastustaa tasa-arvoista avioliittolakia eduskunnan täysistunnossa 20.2.2014 klo 16.00". Aikamoinen suullinen! (That's what he said.) Mutta ei se mitään. "Homotaulukko" on myös ihan hyvä jos pitää kaverille kertoa. Tai siis minulle se on ok kun olen heterohko. Sillai niinku että kuvittelisin etten loukkaantuisi jos olisin homo, mutta en voi olla varma, kun en kerran ole.

Pari sanaa saatteeksi: puolueellinen siksi, että se listaa vain syyt vastustaa ja vastustajat. Laitan alle myös lisäosan jossa luetellaan ko. tilaisuudessa lakia puoltaneet (mutta ei perusteluita) sekä muutama puheenvuoron pitänyt, joiden puheenvuoroista en pystynyt päättelemään, puollettiinko, vastustettiinko vai oltiinko neutraaleja. Sekä yksi neutraali puheenvuoro.

Mahdolliset yli- tai väärintulkinnat ovat vilpittömiä, eivät tahallisia vääristelyjä henkilöiden sanomisista. Olen pääasiassa yrittänyt olla erikseen tekemättä tulkintoja, ja että asiaan on pitänyt vedota suoraan jotta se on listattu, mutta vahinkoja sattuu. Mikäli löydät virheen, ilmoitathan kommenteissa niin korjaan asian.

Kaikki esitetyt mielipiteet nojaavat, kuten nimikin antaa ymmärtää, puheenvuoroihin eduskunnan täysistunnossa 20.2.2014 ja kyseisen istunnon pöytäkirjaan http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_12_2014_ke_p_1.shtml Mikäli joku kansanedustaja on myöhemmin tullut toisiin ajatuksiin, se ei ilmene listasta. Mikäli joku kansanedustaja on myöhemmin perustellut vastustustaan joillakin muilla argumenteilla, se ei ilmene listasta. Listasta löytyvät vain kyseisessä täysistunnossa puhuneet kansanedustajat. Lista ei siis ole missään tapauksessa kattava otos kaikista kansanedustajista, puolesta TAI vastaan. Lisäksi edustajien puolueet ja mahdolliset ministeriydet ovat silloisia. Mikäli joku on vaihtanut puoluetta, tämä ei ilmene listasta. Muutokset ministeriyksissä eivät ilmene listasta.

Klikkaamalla isommaksi, niin saa jotain selvääkin. Tai siis koska blogger haluaa avata sen albumissa josta ei välttämättä vieläkään saat tarpeeksi hyvin selvää, niin oikeaa hiirennappia kuvaan ja "View image", "Näytä kuva" tai muuta vastaavaa. Mutta tämänhän te kaikki tiesitte.



Tässä myös lisäosa, joka listaa selvyyden vuoksi muut täysistunnossa puhuneet ja niineespäin, kuten edellä mainittu. Klikkaamalla isommaksi, vaikka tästä jotain tällaisenaan näkeekin.


Parahultaisen taulukon kasaamisessa kesti pidempään kuin piti. Tämän piti tulla jo monta kuukautta sitten mutta kun mutta kun. Kaikenmoista on ehtinyt tapahtua! Esimerkiksi Yle hassuttelee kieltäytymällä käyttämästä ilmaisua "tasa-arvoinen avioliittolaki" koska se tuo positiivisia mielikuvia. En jaksa avautua aiheesta koska se on pöljä, ja koska kannatin yle-veroa joka ei ole tuonut kuin kärsimystä ja paskaa valtionfirmasta. Että muut pojat puhukoot: http://nyt.fi/a1305899672586 Tai netistä löytää.

Oikeastaan nytkin piti kertoa tarinoita paidoista, mutta tälle tuli kiire. Ei se mitään, deadlinet laittavat puhtia hommiin. Laista äänestetään alkavalla viikolla, 28. marraskuuta. Ole yhteydessä edustajiin, jotka voi vielä saada ajoissa ymmärtämään, että tämä ei ole nollasummapeliä. Se on sellainen hieno termi, joka tarkoittaa että kaikki plussa toiselle on joltain muulta pois. Mutta tässä ei niin ole. Toisille lisää on kaikille mukavammin. Lea Mäkipää, hoida homma kotiin!

"Arvoisa puhemies! Herra meitä armahtakoon!"
-Lea Mäkipää (ps)

qb

ps. "Ei ole kovin rakentava lähestymistapa tällainen puolueellinen ja hiukan halveeraava taulukko." Ei ole halveeraava, on julkisia puheenvuoroja ihmisiltä jotka päättävät asioista. Ja enempi vähemmän rakentava on rakentaa itse tällainen olkiukkolainaus ja sitten puolustautua. Koska en oo koskaan sanonut että on rakentava lähestymistapa. Sanoin että on parahultainen ja _ensinnäkin_puolueellinen_. So THERE.

sunnuntai 12. lokakuuta 2014

Whiskey, Tango, Foxtrot?


Juuh elikkäs.

Siis viski. Taikka niin toi #viski. Eli #viskigate.

No niin hyppäänkin bändivankkureihin ihan vaan jotta voin hetken taas ratsastaa mukana! Mutta eipä tässä oikein muuta sanottavaa ole mitä muut ei olisi jo sanoneet.

Ai siis että mistäkö on kyse?

Noh.

Linkkioksennus.

Helsingin Sanomat:
"Viraston mielestä viskitapahtumasta kirjoittaminen on mainontaa -
Aluehallintovirasto kielsi viski-sanan käytön yksityisissä blogeissa"

http://www.hs.fi/kotimaa/a1412992673442

VISKI
http://viskiviski.tumblr.com/

(Välihuomautuksena, ilmeisesti Glenmorangien sivuilla oleva maakohtainen blokki Suomesta, "Access to this page is restricted due to alcohol laws in your country." on ollut jo ennen tätä tapausta. Yhtä kaikki, sama kolikko. http://glenmorangie.com )

MTV:
"Parjattu alkoholilain uudistus: Saako nakkejakaan enää mainostaa?"
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/parjattu-alkoholilain-uudistus-saako-nakkejakaan-enaa-mainostaa/4398376

Hyvä kysymys! On siis kyse siitä, että saako Kukko-oluen kanssa samaan brändiin (brandyyn?) kuuluvia Kukko Nakkeja enää mainostaa, koska alkuperäisen viskikysymyksen perustelut. Tai koska on myös Pirkka-olutta, mites noi muut Pirkka-tuotteet?

Yksityishenkilön blogi:
"Väkeviä alkoholijuomia mainostava blogikirjoitus"
http://www.saloniemi.net/vakevia-alkoholijuomia-mainostava-blogikirjoitus/

Että niin. Itse ajattelin lähteä sille linjalle, että jotta perustelut olisivat totisinta totta, Olutexpo Finlandin (os. Olut & viskiexpo) anniskelulupa pitää peruuttaa samoista syistä kuin aiemmin, kunnes olen poistanut tämän blogikirjoituksen. Ei, minullakaan ei ole mitään siteitä ko. tapahtumaan tai sen järjestäjiin, ja ko. tahot valitettavasti joutuvat nyt tällaisen chaotic good -linjaisen (se on sellainen greater good, ei henkilökohtainen hyvä) toimen uhriksi. Mutta en muuten aio valitettavasti ko. tapahtuman pyynnöstä myöskään poistaa blogitekstiä. Ei sillä että siihen nyt mentäisiin muutenkaan.

Onhan se tietysti ettei tässä nyt haastatella järjestäjiä tai muuta sellaista TODELLA RASKAUTTAVAA, joihin alkuperäiset blogit olivat syyllistyneet. Mutta laitan linkin kuitenkin, kun kerran viskeistä puhutaan:

Olutexpo Finland (Olut & viskiexpo -vainaa)
http://olutexpo.fi/

Että jotain järkeä tähän touhuun nyt. Ihan jo silläkin, että tässä tekstissä ei ole yhtään omaa ajatusta ja se on käytännössä linkkikokoelma, välisiteiksi letkautuksia jotka joku muu jo aiheesta on muualla letkautellut. Että niinku järkeä peliin, jotta parempia aiheita. Että voi sitten kivasti haukkua kaikki. Ja leikkiä olevansa relefantti.

qb

ps. KYSYN VAAN miksei ole tämän tekstin otsikko "Pitää olla pikkasen viski"? IHAN VAAN KYSYN.

perjantai 27. kesäkuuta 2014

Pitää olla pikkasen homo 1/2


Tai siis sehän oli että "Jokainen on vähän homo" terveisin Jukka Takalo. Mutta kun niin kivasti tuli viimekertaisesta tekstiotsikosta vähän muuttamalla. Koska jatkuvuus, se se on tärkeää. Linjojen pitäminen. Linjoja pitää tarkkailla. Eikä semmosia linjoja joista oli viimeksi puhetta. Vaan rintamalinjoja. Ei semmosia rintama-. Vaan siis että jos on jotain mieltä, niin pitää sen ainakin siihen asti että saa parempaa tietoa, eikä sitten lipsu tai peräänny.

Koska olen nyt sitten ilmeisesti satunnaisten vastaantulijaihmisryhmien rant-sättimiseen keskittymisen sijasta ajankohtaisia yhteiskunnallisia ja/tai internetillisiä kysymyksiä ruotiva kommentointiblogi, otetaan näin Pride-viikonlopun kunniaksi tällainen tällä viikolla kuohuttanut aihe. Sivuhuomautuksena, montako kertaa luulette, että viime päivien aikana on esiintynyt, tämänkin asian tiimoilta, lausahdus "näin Pride(-liite) kunniaksi"? Matematisoidaan tämä, kaavahan on vanha tuttu:

(lausahdus * ilmestymistiheys^ajankohtaisuus)^mitenpaljonherättäätunteita

=

aikavitustimontakertaa.

Koska kirjoitin lyhyen matematiikan ja myöhemmissäkin opinnoissa kädetin sen kanssa, virhemarginaali on melkoinen. ENIVEI. Homot, nii. Jos joku ei ole seurannut mitään yhteiskunnallisesti merkittävää väylää ja koko sukupuolineutraali avioliitto -lakialoite on mennyt ohi silmien, korvien ja sukuelinten (hehheh), niin en ala avaamaan tässä. En ole täällä palvellakseni tynnyrissä eläneitä, vaan avautuakseni samanmielisille ja saadakseni osakseni HN, hyväksyvää nyökyttelyä. Nyt ei ole kyse siitä. Nyt on kyse äänestyksestä. Ja siitä, että miten minun matematiikallani. Lessee.

Eduskunnan lakivaliokunta äänesti alkuviikosta lakialoitteen eduskunnalle suosittelemista vastaan. Sinälläänhän äänestyksen tulos oli lähinnä symbolinen, lakialoite menee joka tapauksessa eduskunnan käsiteltäväksi syksymmällä, vain lakivaliokunnan suosituksella hylätä se. Jos äänestyksessä olisi käynyt toisin, olisi lakialoite mennyt eduskunnan käsiteltäväksi syksymmällä, lakivaliokunnan suosituksella hyväksyä se. Pikkujuttuja. Pähkinöitä. Semssi.

Lakivaliokunta äänesti vastaan 10-6. Vastaan äänesti lähinnä valkoisia, vanhempia heteromiehiä, eli se semmoinen myytillinen patriarkaatti. Lakivaliokunnan jäsenmäärä on 17. Kaksi oli joukosta poissa, tai siis oikeastaan kolme, kukaan näistä ei Sven Dufva. Kaikki olisivat ilmeisesti äänestäneet puolesta. Yksi oli kipeänä, toinen myöhästyi, kolmas on takinkääntäjä, pelkuri koska puoluekuri. Koska tiedättehän, ei valtionjohtotasolla ole niin väliä tuleeko töihin ajoissa tai pitääkö minkä lupaa. Varsinkaan tällaisena päivänä. Ilmeisesti noin tusinan ihmisen kokouksessa, näin tärkeiden asioiden ollessa kyseessä, on täysin poissuljettua soittaa tänä lankapuhelinten aikakautena taksista että "sori, oon viis minuuttia myöhässä, hakekaa toinen kuppi kahvia ennen ku aloitetaan". Ei. Asiat tapahtuvat ajallaan eikä sota yhtä miestä kaipaa.

Paitsi että kyseessä ei ollut sota ja oikeastaan olisi kaivannut. Vastustajia oli siis 10, puoltajia 6. Jäsenmäärä 17, poissa kaksi, eikun siis kolme. Matematisoidaan tämä! Jos kaikki, jotka olisivat äänestäneet puolesta, olisivat olleet antamassa äänensä, äänet olisivat olleet 9-8. Kyllä. Laskelma on oikein. Se, ettei ollut antamassa ääntään, vaikutti lopputulokseen. Miten? Matematisoidaan tämä.

17 (jäsenten määrä) - 3 (ne kyllä-äänet jotka jäivät antamatta) - 6 (ne kyllä-äänet jotka annettiin) + 2 (ne kaksi ei-ääntä, jotka annettiin KYLLÄ-ÄÄNIEN SIJASTA)

=

10 (ne ei-äänet, jotka voittivat äänestyksen)

"Anteeksi mitä", hän kysyy. "Miten niin kyllä-äänien sijasta?" Tässä on se hassu pikkujuttu. Kaksi antamatta jääneistä kyllä-äänistä olisi ollut Mikael Jungnerin (sd.) ja Suna Kymäläisen (sd.), yksi Arja Juvosen (ps.). Kymäläinen oli kipeänä, Jungner se joka myöhästyi. Kun valiokunnan jäsen on poissa, tämän paikan äänestyksessä ottaa oman puolueen varajäsen. Joka on juuri, mitä tapahtui Juvosen kohdalla. Juvonen ei USKALTANUT äänestää perussuomalaisten puoluekuria vastaan (omien sanojensa mukaan "–Perussuomalaisen puolueen kanta tasa-arvoiseen avioliittoon on kielteinen. Koska kanta on erilainen kuin omani, en kyennyt viemään sitä lakivaliokuntaan." http://yle.fi/uutiset/juvonen_en_kyennyt_viemaan_perussuomalaisten_kantaa_lakivaliokuntaan/7325965 ), joten hänen, puoltaneen, äänen otti saman puolueen varaedustaja Niikko, joka äänesti vastaan. Loogisesti ymmärrettävää, mutta en voi hyväksyä. But wait, there's more!

Sen lisäksi että Jungner ja Kymäläinen olivat poissa, myös solisaliratin varajäsen puuttui paikalta. Mtaah? Niin just, luit oikein. Ei oo niin justiinsa tämmöset äänestykset. Koska oman puolueen varajäsentä ei ollut saatavilla, äänen antoi toisen puolueen edustaja. Joka äänesti vastaan. En tiedä, miksei molemmille äänille ollut varaääntä, ja lopputulos ollut joko 10-7 tai 11-6, mutta ehkä muitakaan varajäseniä ei sitten enää ollut. KOSKA ILMEISESTI KANSANEDUSTAJIA EI PALJON TOI TÖITTEN TEKO NAPPAA.

Eli pysyittekö te nyt perässä? Jos jokainen joka olisi tunnetusti, joko äänestystulokseen, lausuntoihin tai vaalikoneisiin tai mihin ikinä perustuen äänestänyt ja ollut äänestämässä "kyllä", lopputulos olisi ollut 9 kyllä-ääntä. 6 nyt annettua ääntä, plus kolme poissaollutta. 9 on yli puolet 17 hengen jäsenmäärästä, jäljelle jää 8, 2 muilta RYÖSTETTYÄ ääntä vähennettynä nyt annetuista 10 ei-äänestä.

Helppohan tässä olisi huudella ja osoitella EIKU NIIN ONKIN.

Jos olisin sellainen ihminen, että kuvittelisin että homoudessa olisi jotain sellaista, jonka vuoksi sitä voisi käyttää haukkumana, ja myös sellainen ihminen joka käyttäisi sanaa homo haukkumasanana (kavereita voi vähän joskus hellyttävästi homotella), mulla olisi näille äänestyksen mokanneille kolme sanaa, yksi jokaista mokannutta kansan edunsaajaa kohti:

VOI VITU HOMOT!

qb

ps. tein tahallani joka kerta "virheen" mainitessani poissaolleiden määrän. Koko ajan on muistettu uutisoida että Kymäläinen ja Jungner olivat poissa, Juvosta vain silloin tällöin, MAHDOLLISESTI koska tämä ilmoitti poissaolonsa syyn vasta tänään. Lisäksi Juvosella oli oman puolueen varajäsen. JOKA TOSIN ÄÄNESTI MYÖS TOISIN KUIN OIKEAN JÄSENEN HENKILÖKOHTAINEN KANTA, SIIS AIVAN KUIN JUNGNERIN TAI KYMÄLÄISEN TAPAUKSESSA (en löydä pöytäkirjan liitettä jossa olisi äänestyksen tarkemmat tiedot, joten en osaa sanoa kumpaa toisen puolueen varajäsen edusti)

pps. oh btw, sanoin aiemmin että lähinnä valkoisia, vanhempia heteromiehiä. Se on 10 ääntä, joista 2 naista, 8 miestä. Joista yksi mies paikkasi naista, joka olisi äänestänyt kyllä. Ja näistä kahdesta naisesta toinen paikkasi, anteeksi, KONVERTOI poissaolevia kyllä-ääniä. Ja joista toinen... No. https://twitter.com/AvoinMinisterio/status/482170903321907200

#WhereAreAllTheFeministsWhenYouNeedOne

perjantai 13. kesäkuuta 2014

Pitää olla pikkasen pläski

"Jenni Pääskysaari aloittaa tänään vartalovallankumouksen ja haastaa sinut lupaamaan kymmenen asiaa itsellesi ja lapsillesi. Oletko mukana?" (lihavointi (hehheh) alkuperäisen tekstin)

(http://www.inhimillisiauutisia.fi/item/490206)

Että tämmöinen kiertää in there netsissä. Joku iltahölmökin uutisoi. "Jos lupaat saman, jaa." Ei, en jaa enkä lupaa, katsokaas kun. Jos sanon että tie helvettiin ja hyvät aikomukset, niin se kuulostaa siltä kuin tässä nyt tehtäisiin kovastikin pahaa yhteisen hyvän nimissä. No ei, mutta pari juttua kyllä.

Haasteen tausta-ajatus on hyvä ja kunnioitettava. Parempaa minäkuvaa, vähemmän ulkonäköön pohjaavaa minäkuvaa, terveempiä arvoja. Jes jes. Mutta kun sanoilla on hitto vie merkitystä. Ei tee haittaa olla eksakti. Tekee haittaa olla epäeksakti. Kivoja sanoja. Sanoja. Nam.

Ai niin ja helppoahan se minun on sanoa kun ei ole omia lapsia niin täältä kaulapartaisena huutelen kotiluolasta internetin välityksellä. Shush. Sanoin että ajatus on hyvä. Viilattavaa löytyy.

Olisi mennyt olankohautuksella, mutta mukana on yksi sellainen sanotaanko omaan vastakarvaan osuva kohta. Selviää capslock-tulvasta, kun sinne päästää. TÄLLÄ TAVALLA NÄIN. Että mennään ihan kohta kohdalta. Koska haittaa olla epäeksakti.

Aloitetaan.

"1. En arvostele ulkonäköäni lasteni kuullen"

Siis... ollenkaan? Katsos kun "kylläpäs näytänkin kivalta" peilin ohittaessa suoraan saunasta tullessa, ilman meikkiä (jos meikkaa), tämäkin on siis huono? Ymmärrän, että se ajaa ulkonäköajatuksiin, joista ilmeisesti yritetään päästä nyt eroon, mutta kerron nyt pienen öö tuosta mielikuvitushyllyltä vetäistyn "faktan": ei ulkonäköasioista tulla koskaan pääsemään eroon. Ihmiset näyttävät. Ihmiset tulevat aina näyttämään. Jos on väärin sanoa että ihmiset ihan tavallisina, esimerkin vuoksi vähän saunalla kär(j)istäen punakkoina, näyttävät kivalta, niin me nyt ei vaan olla samaa mieltä, ja tämän ehkä voin kynsin hampain hyväksyä. Jos taas kyse on siitä, ettei saisi arvostella negatiivisesti, että kyllähän nyt pitäisi tietää että sitä tässä haetaan, se pitäisi sanoa jo kohdassa itsessään. Positiivinenkin arvostelu on arvostelua. Ja miksi vain lasteni kuullen? Kyllä se lapsi havaitsee jos arvostelee itseään sisäisesti. Jos ei tykkää omasta ulkonäöstään, ei sitä tarvitse välttämättä ääneen sanoa, että lapsi sen hoksaa. Tämä jatkuu kohdassa

"2. En arvostele kenenkään ulkonäköä lasteni kuullen"

Siis... kenenkään? Edes positiivisesti? On väärin sanoa hääpäivänä että "onpa kaunis morsian" lasten kuullen? Tultiin juuri katsomasta sairastanutta, nyt jo paranemaan päin olevaa ihmistä sairaalasta, ja autoon istahtaessa todettiin että "kylläpä XXX näyttikin jo paremmalta, oikein terveen näköiseltä". Tämä on väärin? Ulkoisesti näkyvän terveydentilan muutoksen positiivinen kommentointi on arvostelua. Jos taas pitäisi osata lukea rivin välistä että negatiivisesta arvostelustahan tässä on kyse, SE PITÄISI MAINITA KOHDASSA ITSESSÄÄN. Jos tällaisia haasteita tehdään, oletetaan jo (ja aivan oikein) että ihmiset ovat idiootteja (he nimittäin ovat / me nimittäin olemme), joten tarkkuus ei maksaisi paljoakaan vaivaa. En arvostele kenenkään ulkonäköä negatiivisesti lasteni kuullen. Ja niin, miksi lastenI? Miksi ei lasten? Ottaa ne lapset mallia muistakin aikuisista. Ja mieti, entä jos ne on just sen arvosteltavan lapsia? Eli. En arvostele kenenkään ulkonäköä negatiivisesti lasten kuullen. Olipa vaikeaa.

"3. Poistan sanan 'läski' sanavarastostani"

Ei. EI. EI NYT VITUSSA. SANOJA EI BANNATA JA TÄMÄ ON SE SYY MINKÄ TAKIA TÄHÄN TARTUIN. SANOILLA ON VOIMAA. NEGATIIVISTAKIN VOIMAA, KYLLÄ, MUTTA SANOJEN MERKITYS JA "PAHUUS" RIIPPUU ASIAYHTEYDESTÄ JA SIITÄ MITEN ASIA ILMAISTAAN. Kyllä, aion ottaa kohdan sanatarkasti. Jos poistan sanan 'läski' sanavarastostani, miksi kutsun sen jälkeen ruokalajia 'läskisoosi'? Ai ei tarjoilla, ei käytössä, ei väliä? EI MERKITYSTÄ, SANOJA EI BANNATA. Miten ilmaisen, että "ei ole kohteliasta kutsua ihmisiä läskeiksi, sillä se on hyvin epäkunnioittava sana vaikka toinen olisikin (asiayhteyden vuoksi reilusti tai sairaalloisesti, tätä ei tarvitse niille lapsille eritellä) ylipainoinen"? EN MITENKÄÄN KUN SE SANA ON POISTETTU SANAVARASTOSTANI, OLEN SIIS KYKENEMÄTÖN NEUVOMAAN TAI KÄSITTELEMÄÄN TÄTÄ SANAA.

"Ei ole kiva käyttää l-sanaa"? HAISTA VITTU. L-sana, n-sana, v-sana, haistakaa kaikki paska. Jos sanaa on käytettävä, se käytetään kuten se on. "RUMA SANA SANOTAAN, NIINKUIN SE ON -SIMO SALMINEN, PORNOLAULU (https://www.youtube.com/watch?v=p863xmUdclI)" Jos sanaa ei voi käyttää, sitä ei silloin myöskään pehmitetä muotoon "v-sana". "Voisin sanoa sen v:llä alkavan sanan" on ihan yhtä tyhjän kanssa. Jos paskahousuista ei irtoa VITTU silloin kun siltä tuntuu, niin sitten ei mennä sinne päin. "Minua ärsyttää" on ihan hyvä vastine, vaikkakaan se ei välitä kaikkea sitä voimaa mitä "Mua vituttaa" kertoo. "Minua v**uttaa" on ihan vitun lapsellista. Kaikkein lapsellisinta on se, että media tekee sitä SUORILLE LAINAUKSILLE. Jos joku sanoi että "vitun huora mä tapan sut", ja tämä tapahtuu yhteydessä jossa asiasta uutisoidaan, se ei herranjumala ole "v**un h**ra mä t**an sut".

ME EI BANNATA SANAA LÄSKI, ME EI BANNATA SANAA BOSSY, ME EI BANNATA SANAA VITTU. ME SANOTAAN ETTÄ NIITÄ EI OLE KIVA KÄYTTÄÄ, EIKÄ KÄYTETÄ NIITÄ TOISISTA IHMISISTÄ (paitsi entäs jos toinen oikeasti on pomotteleva?), JA NIIN EDESPÄIN, MUTTA SANOJA EI BANNATA. SANOISSA ON VOIMAA, JA SANOILLA ON MERKITYS. SAATANA. (Btw? Miksi vain läski? Onko pullukka ok? Pontso? Tankki? Ai ei? Harmi, poistettiin vain sana läski. SANOJA EI BANNATA.)

"4. Ulkonäön sijaan kehun lapseni älyä ja taitoja"

Pääasiassa samaa mieltä. Entäs jos lapsi nyt vaan sattuu kaikkien muidenkin mielestä olemaan maailman söpöin, mutta ihan kädetön idiootti? Tai jalaton apina? ( https://www.facebook.com/JalatonApina / https://www.youtube.com/watch?v=-01tSYfk6o4 ) Ja jälleen, ei siis saa kehua molempia? Että kun keksitpäs nokkelasti ja osasitpas hienosti ja oletpas sievästi laittanut hiuksesi kun mennään niihin serkun juhliin ja oletpas komeasti laittanut hiuksesi kun mennään niihin serkun juhliin? (sukupuolitin hiustenlaiton ettei tule sanomista, olen sillä tavalla tasa-Arvisti. Että yhtä monta Lindiä. Tai olis nyt ees yksi kun ei edes uutisiin voi luottaa ilman.) Että positiivinenkin kehu erikoistilanteissakin on BAD niinku powerglove ( https://www.youtube.com/watch?v=SW8DgKm-7vs)? Miksi kaikki on aina joko tai? Mutta joo, perusajatus siitä että ulkonäön ei pitäisi olla ensisijainen eikä varsinkaan ainoa kehun syy, on ok.

"5. Korostan lapselleni, että tärkeämpää kuin se, miltä keho näyttää, on se, mihin keho pystyy"

Samaa mieltä. Paitsi että haukun kaikki ja olen ilkeä ja pakko tehdä huonoja vitsejä, joten entäs jos on kaunis mutta jalat-- Anteeksi. Mutta tosiaan, entäs jos se keho ei oikein pysty asioihin? Samoihin kuin muut lapset? Se kai on edelleen ok että kaikki eivät ole yhtä hyviä liikkumisjutuissa, toiset ovat vähän kömpelöitä, sensellaista? Mitä jos se keho ei vaan pysty? Mikä sitten on sitä tärkeämpää? Ja taas siellä mietitään että mutta tässä tarkoitetaan sellaisia ihan pystyviä lapsia jotka menevät muuten ihan kuin muutkin mutta ovat esimerkiksi sitten sen verran pyöreämpiä että tästä saattaa tulla negatiivillisia ajatuksia. Sitten. Se. Pitäisi. Avata. Jo. Itse. Kohdassa.

"6. Pidän huolta, että lapseni tietää olevansa täydellinen juuri sellaisena kuin on"

Ei. Ei. EI. EI NYT SAATANA. Perusajatus jee jee, mutta taas. Sanoilla on voimaa. Sanoilla on vastuuta. EI KUKAAN MEISTÄ OLE TÄYDELLINEN. Ei sinun lapsesi. Ei minun kuviteltu lapseni. En minä. Eikä edes kenenkään meistä äiti. Ei kukaan meistä. Tällä tavalla vaan tehdään just semmosia tapauksia jotka sitten romahtaa koelaulukuvauksissa kun kukaan ei ole koskaan hennonnut sanoa että "kultaseni, on ihanaa että tykkäät laulaa ja saat siitä voimaa, mutta... ehkä me perustetaan kuoro". Jossain vaiheessa se todellisuus lyö vasten kasvoja kun huomaa ettei olekaan täydellinen. Koska kukaan ei ole.

"7. Puhun ulkonäöstä samalla tavalla tytöille & pojille"

Jep, no argument there.

"8. En laske kaloreita lapseni nähden"

"Tarvitseeko kaloreita muutenkaan laskea?" kysyy reilusti ylipainoinen Kanta-Hämeestä ja jatkaa: "mutta siis oikeasti, jos ei ole erikseen laihdutuskuurilla? Ja jos on, niin se ei paljon silloin se pelkkä kalorien laskeminen vaikuta. Plus miksi olet laihdutuskuurilla? Eikö pitänyt olla ok että on pikkasen pläski? NÄHDÄKSENI TÄSSÄ ON NYT SUUREMPI ONGELMA TAUSTALLA JA EDESSÄ KUIN SE ETTÄ LASKET KALOREITA LAPSESI NÄHDEN."
Reilusti ylipainoinen Kanta-Hämeestä lopettaa ja vetää henkeä. Suun kautta.

"9. En punnitse itseäni lapseni nähden"

No siis itsehän en ole vaa'assa käynyt kymmeneen vuoteen ("ja sen kyllä huomaa!"), mutta jälleen, miksi? Se lapsi kyllä saa sen muualtakin sen faijan paino-ongelmien kanssa tanistamisen selville kuin punnituksilla. Jos mutsi koko ajan miettii, että "kylläpäs nyt olen läski, mutta en mene vaakaan kun pikkuinen näkee", niin se kyllä... no. Niin. "Mutta pöljä", kuuluu ääni, "se tässä haasteessahan juuri on että nämä kohdat ovat niitä tähden eri sakaroita, yksityiskohtia, jotka muodostavat kokonaisuuden. Näillä kaikilla yhdessä pureudutaan siihen ulkonäkökuvan ongelmaan." Ymmärsin. Ei.

"10. Teen selväksi, että vallalla oleva vartalonormi ei ole yhtä kuin normivartalo"

Niin siis median vai todellisuuden vallalla oleva? Median? Joo. Todellisuuden? Njaa. Mä lupasin kai jossain vanhassa jutussa että teen taustatyöni ennen kuin huutelen, mutta nyt en jaksa. Käsittääkseni suomalaiset on yksi maailman ylipainoisimmista kansoista? Perustan tämän lopun sille olettamukselle, mikäli tämä on väärä, koko loppu on huono. Olkoon. Vallalla oleva, keskimääräinen, lasten näkemä, vartalonormi on siis ylipainoinen. Se lienee myös hyvinkin, no, normivartalo. Se, mikä on median tuputtama vartalonormi? Aina aurinkoisen LA:n timmit biitsi-whateva? No, timmit kuitenkin. Tosin muokattuja ja epärealistisia ihmisiä näkee enemmänkin naistenlehdissä. Postissa ("poustissa", as in post-production, as in efektit, ei Itella) voidaan tehdä ihmeitä, meikki ja valaistus tekee ihmeitä, ja joo, valitettavasti kauneusleikkaukset on jonkinlainen normi Hollywoodissa, mutta LIIKKUVAA KUVAA ON PAHA FOTAROIDA. Lakatkaa tilaamasta niitä Cosmopolitaneja, te ootte jo yli kolmenkymmenen ja teillä on omia lapsia. Ne saa niistä huonoja vaikutteita.

ENIVEI. Jälleen perusajatus on ok, mutta kun sitten taas niin. Reilusti ylipaino ei ole normivartalo. Tai no siis on, mutta reilu ylipaino, jossa siis sinällään ei olisi mitään vikaa, ALTISTAA IHMISTÄ USEILLE ERI SAIRAALOILLE. On eri asia olla vähän pyöreämpikin normivaltalo kuin olla läski. Mä oon läski. Ei, en sanoisi niin lasteni kuullen. En väittäisi että minulla on normivartalo. Olisi ihan ok, jos en koskaan kuulisi kenenkään muun sanovan itseäni läskiksi. Okei, kaverit saa sanoa ku ne on kaikki rakkaita munapäitä, ne ei sano sitä pahalla, ja eivät aina edes viittaa helposti huomattavaan fyysiseen ominaisuuteeni. Mutta niin, se että saa (tai pitää, riippuen keneltä kysyy) olla pikkasen pläski, ei tarkoita sitä, että kannattaisi itselleen olla ihan kuinka paljon sellainen vaan. Ei, se ei muuta ihmisen arvoa mihinkään, eikä ihmisen pitäisi joutua ULKOISESTI, SIIS ULKOA TULEVISTA SYISTÄ kärsimään asiasta. Mutta se nyt vaan on keskimäärin terveempää olla sellainen, no, normivartalo.

Se mitä yritän tässä heikolla menestyksellä sanoa, että ihmisellä on täysin oikeus olla minkä kokoinen tahansa, ja jokainen joka ihmistä tästä arvostelee, voi nuolla aurinkoa. Mutta ihmisen ei ehdoin tahdoin kannata hankkiutua lihavaksi. Ei oo niin helppoa tämä enää hei! Olet ylipainoinen ja täysin terve? Hyvä. Pidäthän huolen että pysyt myös terveenä. Ja ei, valitettavasti se ei tarkoita että kaikki olisivat. Hei! Tulin takaisin tuolta myöhemmästä tekstistä kun huomasin! Fun stuff! Tässä ei viitata lapsiin. Eli ehkä tässä tehdään selväksi myös itselle! Nice!

***

SO! Mitä tästä opimme? Että jos jotain pitää tehdä, tee itte parempi. No minähän teen. Siispä, Se alkaa meistä, eli vartalovallankumous! Joku haaste tai jotain! Kymmenen kohtaa, paremmin!

1. En arvostele ulkonäköäni negatiivisesti lasten kuullen
2. En arvostele kenenkään ulkonäköä negatiivisesti lasten kuullen
3. En kutsu ihmisiä läskeiksi
4. Kehun pääasiassa lapseni älyä ja taitoja, en niinkään ulkonäköä
5. Korostan lapselleni, että merkityksellistä on se, mihin keho pystyy. Ja jos keho ei pysty, keksitään jotain muuta. Se miltä keho näyttää, ei ole kovin merkityksellistä.
6. Pidän huolta, että lapseni tietää olevansa (riittävän*) hyvä juuri sellaisena kuin on
7. Puhun ulkonäöstä samalla tavalla tytöille ja pojille
8. En laske kaloreita, syön terveellisesti ja sopivan määrän tarpeeseeni nähden. Mikäli syön vähän ja liikun paljon eikä mitään tapahdu, käyn lääkärissä.
9. En tarkkaile painoani sairaalloisesti. Tärkeämpää on se, mihin keho pystyy, ei se miltä se näyttää
10. Teen selväksi, että TV, elokuvat ja lehdet esittelevät muokattua todellisuutta. Kaikki näissä esiintyvät ihmiset ovat oikeita ihmisiä, mutta se miltä he näyttävät, ei useinkaan ole totta. Teen selväksi, että yhteiskunnassa vallitseva vartaloihanne ei ole yhtä kuin normivartalo.

(* tämä on sulkeissa, koska en osaa päättää laitanko sanan mukaan vai en. Se on merkityksessä "juuri niin hyvä kuin maailmassa tarvitsee, ja enemmän", ei "no just ja just tarpeeksi". Että jokainen tykönään.)

Tai, koska olemme internetissä, ja too long, didn't read, sama typistettynä kahteen kohtaan:

1. Minä ja sinä ja me kaikki ollaan ihan hyviä tällaisenaan.
2. En oo mulkku.

Paitsi tän blogin takia.


qb

ps. häpeämätön kaverilinkitys http://ruostettajatimantteja.blogspot.fi/
pps. tiedän että powerglove-lainauksessa bad on positiivista, ihan ku awesome, mutta hei, mun blogi, mun logiikka


Mun blogiikka! So awesome!

ppps. ainiin, tän piti olla haaste, eli jos oot sitä mieltä että mun lista on parempi koska se on tarkempi, tykkää ja jaa, tai siis tästä ei voi tykätä eli tykkää itsestäs ja muista ihmisistä ja jaa, siis tää teksti


EDIT: lisätty sana "kuullen" oman listan kakkoskohtaan.